Jumaat, 29 April 2011

Untuk Kita

Assalamualaikum..

Entri untuk hari ini berkaitan dengan alam perkahwinan. Buat pembaca, aku nak menjelaskan yang aku bukan kemaruk nak kahwin, tapi sebagai persiapan diri untuk melangkah ke gerbang rumahtangga suatu hari nanti.


Apabila sesebuah pasangan yakni lelaki dan wanita melangkah ke gerbang perkahwinan, sudah pastinya mereka mendambakan kebahagiaan di masa depan, kerana CINTA dan KASIH yang berpadu merupakan satu ikatan yang suci, tapi ingat "Cabaran dan dugaaan hidup" sedang menanti kita.

Sebaik selesai ijab qabul, bermulalah satu siri lembaran baru dalam hidup. Kita perlu bijak mengurus. Konteks mengurus merupakan skop yang cukup luas. Kita perlu menjaga hati pasangan, tanggungjawab, mertua, ekonomi, pendidikan anak-anak.

Jangan dinafikan semua ini!

Pasangan yang tabah, berwawasan dalam erti kata lain sanggup menghadapi dugaan yang mendatang harus terus menjalani hidup mereka. Jangan pernah mengenal erti putus asa, "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya".


Di saat itu, kehadiran orang ketiga sebagai penasihat dan pendamai amat diperlukan namun berhati-hatilah mencari penasihat. Kadangkala "Sokong membawa rebah" yang menjerumuskan ke arah kehancuran DALAM RUMAH TANGGA. Oleh itu, pastikan penasihat bukan berciri "Batu Asah" semakin di asah semakin tajam.

Kebahagian sebuah mahligai tidak akan datang bergolek, sebaliknya kebahagiaan itu perlu dicari dan di pupuk...Semuanya terletak kepada ANDA "suami dan isteri sebagai pengemudi bahtera rumahtangga anda.

Setiap pasangan pasti mengimpikan pasangan yang memenuhi naluri dan impian mereka. Aku juga tidak terkecuali dari mendambakan impian seperti itu...


Sebaik sahaja ijab kabul, cincin disarung di jari manis. Mungkin hati kita akan terdetik untuk mengungkapkan " Zauji andai impikan mahligai yang bahagia, semaikanlah keimanan dalam diriku dan anak-anak nanti, bajailah dengan kasih sayang, siramilah dengan kefahaman, belailah dengan tolak ansur, renjiskan sedikit perasaan cemburu kemudian gemburkan dengan warna jenakamu.."

Membentuk sebuah keluarga yang bahagia bukanlah sesuatu yang boleh di ungkapkan hanya dengan kata-kata. "Aku mahu keluarga yang bahagia"..Lafaz kata-kata itu tidak cukup sebaliknya ianya memerlukan kesabaran, usaha dan yang paling utama pengorbanan. Wanita juga adakalanya perlu menunjukkan pendirianmu. Kalau terpaksa berkeras, jadilah seperti sekeras waja kerana waja masih boleh ditempa..jangan jadi sekeras batu kerana batu tidak mudah untuk dibentuk. Ingatlah pepatah ini "LEMBUTNYA WANITA BUKAN UNTUK DIPULAS". Kebanyakan lelaki mendambakan seorang wanita yang "cerdik". Konteks cerdik bukan terletak padah ijazah kelas pertama.. Tetapi cerdik menguruskan hal ehwal rumahtangga. Cerdik buat keputusan, cerdik mendidik anak-anak.

Wanita pula cenderung untuk dambakan lelaki yang "alert". JANGAN SUDAH TERHANTUK BARU TERNGADAH'. Lelaki juga perlu cekap menangani masalah.

Khusus buat wanita yang bergelar "Isteri", taatilah suamimu selagi dia tidak menyekutui Allah dan Rasul.. Wahai lelaki yang bergelar Suami. Jadikanlah Cinta dalam rumahtangga sebagai taman-taman syurga dan isteri sebagai sang bidadarimu. Janganlah engkau menyakiti isterimu selagi isterimu tidak menderhaka kepada Allah,Rasul atau derhaka kepadamu.

Ikatan perkahwinan ibarat memintal kain.
Perlukan kesabaran dan pengorbanan dalam
menyulam sebuah hubungan yang
di dasari syariat Islam.
Peringatan, jangan hanya mencari KELEMAHAN pasangan kerana sukar untukmu mencari kesempurnaan.

Sebagai suami, Pimpinlah isteri dan anak-anakmu. Sabda Rasulullah SAW: "Wahai suami, didiklah isteri dan anak-anakmu, kerana semua itu dibawah pimpinanmu dan di akhirat nanti, engkau akan dipersoal terhadap kepimpinanmu."

Pernikahan ibarat pentas, Pelakonnya adalah sang suami dan isteri. Berganding bahu untuk membina sebuah Keluarga yang Sakinah, Mawaddah Wa Rahmah.  Jangan jadikan Sikap menunding jari "Suami tunding jari pada isteri atau sebaliknya apabila berlaku kelalaian.

Alam perkahwinan "amat manis" seperti madu seandainya kita bijak mengelola. Namun ia akan menjadi "pahit seperti hempedu" jika pasangan gagal memainkan peranan yang seharusnya di praktikkan. Belajar menunaikan HAK pasangan. HAK isteri dan HAK suami..tapi tunaikanlah HAK tanpa menuntut/membangkit HAK, insyaAllah HAK itu pasti memilih kita sebagai pemilik.

Persengketaan itu tidak dapat dielak, tapi jangan biarkan ianya berlarutan. Ibarat "Gatal apabila digaru, mengakibatkan kudis"..Nampak cacatlah kulit apabila tona sudah tidak sekata.. +_+

"Jangan biarkan pasangan tidur sebelum berdamai, kerana tidur dalam keadaan perasaan TEKANAN tidak baik untuk kesihatan Rohani dan jasmani. Bimbang juga, andai telah ditakdirkan Allah pasangan anda dijemput menghadap Illahi ketika tidur. Tidak sempat memohon maaf mengundang kepada tekanan perasaan yang kritikal dan penyesalan yang tak sudah"

Indahnya sebuah percintaan selepas kahwin.


Mencari Keredhaannya,
Ukhti Miftahul Karmila.

1 ulasan:

  1. Jika diri.....



    Tidak perlu mencari teman secantik Balqis,
    Jika diri tidak seindah Sulaiman,
    Mengapa mengharap teman setampan Yusuf,
    Jika kasih tidak setulus Zulaikha,
    Tidak perlu diri menjadi seteguh Ibrahim,

    Jika diri tidak sekuat Sarah,

    Mengapa didamba teman seistimewa Khadijah,

    Jika diri tidak sesempurna Rasulullah s.a.w......

    BalasPadam