Ahad, 24 April 2011

Misteri Penjara Pudu

بسم الله الرحمن الرحيم

Hari ni, Mila nak cerita pasal misteri Penjara Pudu seperti yang di war-warkan dalam cerita Tv dan media-media elektronik kini. Mila setakat nak berkongsi kisah seram. Tapi kisah ni pendek sahaja, harap kawan-kawan semua jangan terlalu taksub pula dengan cerita ni okey..

Sebelum memulakan cerita, Mila nak pesan ni..Kepada individu yang lemah semangat, sakit jantung atau wanita hamil dinasihati supaya tidak membaca entri ini kerana di khuatiri ada yang pengsan pula nanti. Tak pasal-pasal wajah korang terpampang keluar di Harian Metro atau Utusan Malaysia dengan tajuk utama; "WANITA TERBERSALIN SELEPAS MEMBACA KISAH SERAM DALAM BLOG" atau "REMAJA MENGALAMI PITAM LANTAS PENGSAN TIDAK SEDARKAN DIRI".

Kui3x..panjang juga tajuk berita tuu kn?? uhukk..opss..Mood serius..serius..Ingat ni entry seram, sediakan selimut dan tutup mata anda jika anda tidak sanggup untuk meneruskan pembacaan..


MISTERI PENJARA PUDU

Insiden ini pernah berlaku suatu ketika dahulu. Namun kisah ini hanya di sebarkan kepada orang-orang tertentu sahaja..Nak tahu, penjara pudu terdapat banyak kisah misteri yang pelik, terdapat satu kisah berkaitan 'Bilik Terakhir" yang dikatakan cukup misteri dan sehingga sekarang sukar untuk di rungkaikan oleh akal logika. Pelbagai kejadian pelik sejak Penjara Pudu ditutup. Kenapa dinamakan "BILIK TERAKHIR", ini kerana bilik tersebut adalah bilik kediaman terakhir seorang penjenayah yang dikehendaki, si penjenayah tersebut akan menjalani hukuman gantung sampai mati.

Sehari sebelum Banduan itu dijatuhkan hukuman, pesalah itu dikatakan menangis, meratap, meraung, menjerit, cakap sorang-sorang, ketawa dan pelbagai perlakuan pelik akibat menyesali kesalahan yang dia telah lakukan. Banduan tersebut tidak dapat menerima kenyataan kerana keesokan harinya bakal menghadapi maut.

Menurut cerita daripada beberapa orang warden yang pernah berkerja di penjara pudu menyatakan ketika proses "Pengosongan Penjara Pudu" dijalankan..Mereka dapat mendengar sayup2 suara meminta tolong, menangis dan menjerit seolah-olah dalam keadaan yang sangat Dhaif. Tidak kurang juga ada ada dikalangan warden-warden yang pernah bertugas malam bercerita menyatakan mereka melihat kelibat "kambing hitam menembusi dinding Penjara"..

Pelbagai alternatif cuba dilakukan bagi mengelakkan daripada ganguan ini, termasuklah menjemput pawang-pawang dan bomoh terkemuka. Mereka menyatakan suara-suara misteri itu adalah akibat roh-roh yang mati ditali gantung dan rohnya tidak tenteram. Anehnya suara-suara misteri itu hanya kedengaran ketika Malam menjelang.

Hendak dijadikan cerita, pada suatu malam yakni malam Jumaat. Ketika itu, hujan renyai-renyai. Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa. Seorang warden telah ditugaskan untuk menjaga Penjara Pudu pada waktu malam. Warden itu berjalan di kawasan sekitar menghampiri "Bilik Terakhir".Tiba-tiba, sekitar jam 12.30malam, warden yang sedang berkawal di situ terdengar seolah-olah tapak kaki berhampiran bilik misteri itu. Ia cuba memberanikan diri melihat apakah benda yang berbunyi itu.

Sedang mengamati kawasan persekitaran, kelihatan seekor kambing hitam sedang bergerak menembusi Bilik Terakhir itu lantas lesap begitu sahaja. Warden itu berasa hairan bagaimana kambing hitam itu boleh berada dikawasan penjara? Kerana perasaan ingin tahu, warden yang bertugas cuba menghampiri Bilik Terakhir itu. Alangkah terperanjatnya dia apabila mendapati terdapat satu dinding di dalamnya yang bertukar menjadi pintu gua.

Perasaan gementar + seram mula menyelubungi diri, namun Warden tersebut tetap memberanikan diri memasuki pintu gua misteri itu. Dalam keadaan yang samar-samar sambil meninjau keadaan sekeliling dan meneruskan langkah ke hadapan di dapatinya kambing itu sedang berdiri berhampiran sebuah peti. Apabila warden itu membuka peti itu, alangkah terkejutnya, kerana mendapati peti tersebut mengandungi harta karun di dalamnya. Ia cuba mengambil seberapa banyak harta yang dia termampu namun harta itu tiba-tiba lesap dari pandangan. Menjelmahlah satu lembaga yang amat mengerikan, giginya "RONGAK", Hidungnya tiada.. matanya tersembul keluar, seraya berkata :

"Heyyyyyyyy manusia...Jangan kau sentuh harta itu!! Hartaaaaa ituuuu bukan kauuu yang punyaa" "Tapi AHMAD ALBAB yang punyaaaa"....Yaaa Ahmad Albab yang punyaaaaa" Ha..Ha..Ha..Ha... 



P/S :

Maaflah ya, sebenarnya korang dah terkena.. By the way, i found some good points dalam cerita ini,

1) Perasan tidak? ramai orang melayu suka cerita seram/tahyul/khurafat. Termasuklah aku sendiri. Tidak kiralah dari filem, Drama, atau majalah.

2) Ramai orang lebih tertarik dengan cerita-cerita berunsur mistik jika di bandingkan dengan cerita-cerita berunsur islamik atau motivasi...

3) Ramai juga yang kecewa apabila mendapati ending cerita "hancus" atau tergantung. (Lariiiiikk)...

Hehehe, Sekian..........

3 ulasan:

  1. assalamu'alaikum..
    adesss.....hahaha....dah agak dah..xkena pun. mcm lain jak cerita tuh msa 1st baca.. by the way, apa tajuk lagu blog kak mila ni??..^_^

    BalasPadam
  2. ok2....tahu dah tajuk lagunya & penyanyinya..terima kasih.."seruan hatiku"..^_6

    BalasPadam
  3. nurul ni buat yanti suspens jak..hu2 p best yanti suka..

    BalasPadam