Khamis, 21 April 2011

Bingkisan buat bakal Zauji

Assalamualaikum w.b.t

Untuk bakal Zauji...

Tangan ini mula menari2 untuk menulis apa yang telah dikarangkan dalam hati ini. Aku mula tertanya, adakah aku sudah bersedia dalam mencari sebahagian dari diriku yang hilang. Bukanlah niat di hati yang disertai nafsu semata tapi atas perasaan ingin tahu seorang muslimah tentang siapakah gerangannya pendamping hidup nanti. Bukanlah satu kesilapan sekiranya seorang muslimah mencari sebahagian agamanya. Acap kali aku mendengar ungkapan kata-kata yang di anggap sakti "Kau tercipta untukku".

Suatu ketika dulu, aku kurang mengerti tentang hakikat sebenar erti kalimah ini, kerana diri ini diselubungi sifat jahil. Aku inginkan bakal zauji mampu membimbingku menjadi seorang muslimah yang taat kepada Perintah Allah dan rasul di samping menjadi bidadari dunia dan insya-Allah di akhirat sana. Kasih sayang kurniaan Sang Pencipta itu sememangnya amat menakjubkan. Alangkah indahnya jika segala syariat agama menjadi landasan dalam melayari nakhoda rumah tangga.

Kadangkala aku berkhayal buat seketika, bagaimana pertemuan kita nanti? adakah dirimu mampu menerima keadaan diriku seadanya. Aku sedar aku punya terlalu banyak kelemahan. Namun Insya-Allah aku akan cuba mempelajari erti dan hakikat tanggungjawab agar beban yang zauji tanggung nanti kita galas bersama.

Yang aku harapkan bukanlah "kesempurnaan" kerana aku tahu, kesempurnaan itu tidak mampu untuk kita kecapi. Namun apa yang perlu adalah ikhtiar bukan kebendaan semata. Kadangkala aku khuatir jika aku tidak mampu menongkah arus godaan dunia yang begitu hebat. Aku takut andai aku di uji ketika mencari cintamu. Mungkin saja aku di dekati oleh lelaki di luar sana kerana harta dan perwatakannya.

Aku memerlukan dirimu untuk menghindari fitnah ini. Aku juga khuatir kurangnya ikhlas dalam ibadah menyebabkan diriku hanyut dan dicampakkan ke neraka, sedangkan Dirimu berada di singgahsana yakni "Syurga firdausi".. Masya-Allah, pimpinlah tangan ku wahai zauji agar aku juga mampu merasai nikmat menduduki tempat yang indah itu.

Seandainya dirimu ibarat  permata bernilai sedangkan aku hanya sebuah batu keras yang apabila di lontarkan ke laut, hanya berkocak buat seketika kemudian tenggelam di dasar laut.

Andai namamu yang tertulis dalam loh mahfuz untuk diriku, semoga Allah akan terus tanamkan perasaan sayang itu dalam hati kita. Tugas pertamamu, bukan mencari dirimu tapi solehahkan diriku dahulu kerana sukar untuk mencari solehmu sekiranya solehahku tidak setanding dengan kesolehanmu.

Tidak dapat ku nafikan jiwa remaja ku mula meracau mencari cinta. Melihat rakan-rakan sebaya ku masing-masing punya kekasih hati dan ada yang sudah berumah tangga. Namun, kematanganku mengajarku erti sebuah kesabaran.

Hakikatnya bukan harta, rupa atau keturunanmu yang aku pandang, cukuplah agamamu sebagai pengikat kasih kita.

"Kahwinilah isteri kerana empat perkara; keturunan, harta, rupa dan agama."

"Dan jika kau memilih agama, engkau tidak akan menyesal".

Doaku agar diriku terpelihara dan tidak berputus asa dalam setiap detik dan saat dalam misi mencari dirimu kerana aku memerlukan dirimu untuk melengkapkan sebahagian dari tuntutan agama.

"Wahai saudari seakidahku, carilah lelaki yang mampu menjadi imam untukmu, yang menitiskan air mata melihat kesakitanmu ketika melahirkan zuriatnya, dan lelaki yang membangunkanmu untuk beribadat bersama-sama 2/3 malam".... Amin..

3 ulasan:

  1. Amin ya Rob..semoga pertemuan itu menjanjikan kebahagian duniawi dan ukhrawi..

    BalasPadam
  2. amin...semoga pertemuan jodoh sebegni yg kter temui...

    BalasPadam