Sabtu, 18 Jun 2011

Anak Soleh & Solehah



Assalamu'alaikum...

Entri kali ini berkaitan dengan anak. Ni entri kedua aku yang berkaitan tentang anak. Suka pula melihat teletah anak-anak menyebabkan aku ingin mencoretkan serba-sedikit cerita berkaitan anak.

Hehe, bila melihat video ini. Hatiku tersentuh, sejuk rasa hati melihat tingkah laku mereka..Inilah harta yang tidak ternilai bagi seorang ibu dan bapa apabila di kurniakan anak-anak yang soleh dan solehah..Semoga suatu hari nanti kita dapat membimbing anak kita menjadi seorang daie,dan daieyah yang diredhai Allah SWT..Amin..Ehem..Sungguh, video ini mencuit hatiku apabila melihat telatah si abang ini mengajar adik perempuannya mengenal huruf al-Quran. Telatah yang comel dalam suasana Islamic. Subhanallah! Seandainya semua anak-anak di dunia ini di beri pendidikan awal sebegini, InsyaAllah anak-anak ini akan menjadi insan yang berguna dan bermanfaat kepada masyarakat suatu hari kelak.

Dari Abu Hurairah r.a. bawaha Nabi Muhammad s.a.w bersabda :

"Apabila seorang manusia mati, Maka putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) kecuali tiga perkara (yang berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah, atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain, atau anak-anak yang soleh-solehah yang sentiasa berdoa untuknya"

Doa seorang anak kepada ibu bapanya sama ada anak itu soleh/solehah atau sebaliknya adalah baik dan berguna. Akan tetapi doa bagi seorang anak yang soleh/solehah itu lebih makbul. Oleh sebab itulah Rasulullah s.a.w menekankan tentang kelebihan anak soleh dalam hadisnya ini agar ibu bapa dapat mendidik anak-anak mereka dengan sebaik-baiknya sehingga menjadi insan yang beroleh kejayaan di dunia dan di akhirat.

Hadis Riwayat Ahmad :

"Setiap anak yang di lahirkan berkeadaan fitrah (suci) tetapi ibubapalah yang menentukan anak itu Yahudi, Nasrani atau Majusi"


Anak-anak merupakan rezeki kurniaan Allah, lahirnya mereka ibarat kain putih yang suci dan bersih. Maka ibu bapalah yang mencorakkan anak mereka mengikut acuan sendiri.

InsyaAllah sama-samalah kita membentuk anak-anak kita menjadi generasi Al-Quran dan al-Sunnah.

Paling suka Part apabila si abang berkata "Ha"...si adik pula menjawab "Ho"..kemudian si Abang berkata "Ha" untuk memperbetulkan bacaan adiknya..

Tautan kasih antara adik dan abang takkan dapat di pisahkan. Lebih-lebih lagi pada Part apabila si adik mengambil lidi tunjuk abangnya.."Nak tuuuu" kemudian si abang pun bertukar lidi dengan si adik.

Mungkin kita boleh mengambil pengajaran dari kisah ini, sebagai ibu bapa didiklah anak-anak ketika mereka masih kecil bak kata pepatah "meluntur buluh biar dari rebungnya"..

Dalam (Surah Luqman : 17)

"Hai anakku, dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah)"



Semoga kita mengambil intipati ini sebagai satu nasihat berguna buat kita semua dalam menjalani bahtera kehidupan.

1 ulasan: