Rabu, 1 Jun 2011

Istiqamah

Assalamualaikum..

Entri pada kali ini berkaitan Istiqamah...

Memetik puisi dari I Luv Islam.Com.

Melangkah itu mudah,
Namun mencari arah itu terkadang payah,
Mencari jalan tu mudah,
Namun memahami destinasi itu yang susah,
Menyusuri susur itu mudah,
Namun menuju noktah itu pasti mendatangkan lelah,
Dalam semua ini...
Menjaga Istiqamah itu paling susah,
Payah dan lelah,
Namun DIA amat faham,
Bagi hambaNYA,
DIA tidak meminta manusia menjadi yang terbaik,
Hanya perlu melalukan yang terbaik,
Meletakkan sandaran dan keyakinan penuh kepadaNYA,
Lantas nescaya dia akan menguruskan yang selebihnya,
Agar yang terbaik itu menjadi milik manusia,
Moga perjalanan kita sentiasa dalam lindungan dan jagaan Allah SWT...

Aku terpanggil untuk mencatatkan sesuatu dalam blog ini. Mungkin boleh dijadikan sebagai perkongsian bersama. Kadangkala kita ingin tampil untuk menjadi yang terbaik dihadapan sahabat handai, semangat ini wajar dipuji andai nawaitu kita ingin membaiki diri dan bersaing cara sihat. Bukan di dasari sifat riak dan takabbur terhadap sesuatu. Kita senantiasa di uji. Mungkin saja kita di uji di pertengahan destinasi.

Mengapa perlu Istiqamah?

"Istiqamah"  ialah tetap teguh di atas jalan yang betul dan lurus yang membawa kepada keredhaan Allah SWT. Kunci kepada istiqamah ialah hati. Hati adalah paksi dalam tiap tindakan yang kita lakukan. Apabila hati telah beristiqamah kepada Allah dalam erti kata lain kita berasa takut, Cinta, Tawakkal dan mengagungkan Allah maka seluruh anggota tubuh akan taat kepadanya. Namun Kita sering tersalah menilai seseorang. Mungkin dahulunya dia jahil tentang agama, maka kita menyisihkannya. Ibarat buah  yang berulat, bila sudah berulat maka kita akan "BUANG" saja kan? Tapi kita kena ingat, buah yang rosak itu tidak semestinya akarnya juga rosak. Akarnya masih elok, dan suatu hari nanti mampu menghasilkan buah-buah yang subur dan sihat belaka. Dan sama juga seperti manusia, walaupun dia jahat, atau jahil tetapi hatinya tetap boleh di pelihara sebab semua ini bermula dai hati. Hati manusia merupakan raja kepada tubuh yang menguasai akal fikiran.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Tidak lurus (istiqamah) iman seseorang hamba itu sehingga hatinya lurus dan hatinya tidak akan lurus sehingga lurus lidahnya"
Buat renungan bersama, semoga kita sentiasa muhasabah diri..

1 ulasan:

  1. Salam ziarah. Satu perkongsian yang sungguh bermakna. Semoga kita akan selalu insaf. Ya Allah, Perluruskan lah lidah kami,agar hati kami juga mudah diluruskan seterusnya Istiqomah kami senantiasa terpelihara. Amin Ya Rabb.

    BalasPadam