Khamis, 5 April 2012

Erti Hidup Pada Memberi

Assalamu'alaikum....

Lama tidak update blog ni..kasihan pada blog, kalaulah blog ini boleh berkata-kata mesti tengah meraung sekarang sebab tiada sesiapa pedulikannya selama dekat 4 bulan. kan?kan?. Bukan tidak mahu update, tapi sibuk dengan assignment yang bertingkat-tingkat. Lagipun, tiada idea nak tulis. Catatan hari ini, hanya sekadar tinta pena bukan merujuk kepada orang lain. Apapun, hari-hari yang di lalui. Pastikan anda mengisinya dengan wajah-wajah yang ceria, jangan bermasam muka. Andai dugaan datang menerpa, hadapi semuanya dengan tabah kerana ianya adalah sebahagian dari rencah kehidupan. Selagi bergelar "Insan" kita takkan mampu lari dari Ujian.

Kita hidup, secara amnya adalah satu pelajaran. Dari rahim seorang ibu hinggalah akhir hayat kita, kita sebenarnya belajar dan terus belajar kerana........

"Hidup adalah pelajaran. Belajar bersyukur walaupun rasa tidak cukup. Belajar ikhlas walaupun tidak rela. Belajar taat walaupun berat. Belajar memahami meskipun tidak sehati. Belajar sabar walaupun terbeban. Belajar setia walaupun adakala kita tergoda. Belajar memberi meskipun tidak seberapa. Belajar mengasihani walaupun adakala di sakiti. Belajar memaafkan walaupun adakala kita kecewa. Hingga suatu saat kita tersedar betapa belajar telah meneguhkan hati kita, telah mematangkan fikiran kita serta menguatkan langkah kita, membersihkan hati dan minda kita...."

Bila berbicara tentang hati, terlalu sukar untuk di tafsir, terlalu payah untuk di selami, terlalu berat untuk di fahami...

Kadang-kadang Allah Jarakkan hubungan kita,
kemudian DIA datangkan pula dengan dugaan,
Puas kita menangis,
Mencari mana orang kesayangan kita,
Hakikatnya Allah menghadiahkan kita,
Sebuah Rindu yang berpanjangan...

Pada ku.....
Hakikatnya, Aku tidaklah sekuat yang Dirimu tahu...
Aku juga sama seperti mu,
Kadang kuat terkadang lemah,
Kadang hanyut di bawa gelombang,
Kadang hilang di hembus angin,
Kadang gundah di terpa badai,
Kadang resah di hujani masalah,
Kadang tenggelam di telan lautan,
Kadang takut sentiasa menghantui,
Kadang kecewa selalu memayungi,
Kadang sesal selalu mentertawai,
Kadang sedih setia menemani.......

Sungguh....
Itulah aku,
Kadang terlihat berdiri teguh dan kukuh,
Namun hatiku terkadang rapuh,
Rebah ku sendiri....
Hanya saja aku berusaha,
Untuk menyandarkan seluruh hidup ku pada-Nya.

Ya Allah...
Tuhanku yang maha mengerti,
Berikanlah aku kekuatan,
Menolak bayangan masalah jauh ke dada langit,
Hilang bersama senja yang merah,
Agar aku sentiasa tenang,
Walaupun beribu dugaan mendatang...

Ya Allah...
Pasrahkanlah aku dengan takdirMu,
Sesungguhnya apa yang telah Engkau Takdirkan,
Adalah yang terbaik untukku,
Sesungguhnya Engkau mengetahui,
Segala yang terbaik untuk hamba-Mu ini...

Ada satu perkara yang ingin di kongsi bersama, mungkin iaNya berguna buat kita. Adakala perubahan yang berlaku terasa memeritkan, namun di penghujungnya pasti ada kemanisannya..Kata-kata ini, seringkali ku baca berulang kali, menarik dan sedikit memberi motivasi pada diri.

"Memulakan langkah memang memeritkan, jatuh dan bangun semula adakala terasa sukar. Kadang-kadang tanpa tangan menghulur bantuan. Terasa diri kembara sendirian. Mengimpikan syurga idaman sedangkan diri tidak tahan pada ujian. Betapa kerdilnya diri ini, pabila menghitung keringat yang gugur. Titisan Airmata kecewa rupanya sedikit cinta dan kasih ini di padu. Mekar pada jambangan setia pada perjuangan yang tiada sudah. Layakkah diri ini mendamba secebis kasih-Mu?"

Teringat pada kata-kata pujangga...

"Orang yang mencintai, akan di cintai dan orang yang di cintai akan paling kerap di uji...."

Dalam melakar sebuah diari,
Pelbagai rencah hidup, aku ceritakan...
Pelbagai luahan hati, aku lontarkan...
Pelbagai permintaan akan aku kemukakan...
Namun aku tahu,
DIA akan sentiasa mendengar....
Sungguhpun aku tidak tahu,
Sejauh mana diari ini dekat dengan-Mu...
Walau aku tidak tahu,
Sejauh mana diri ini baik pada pandangan-Mu..
Namun aku tahu,
Dia tetap setia mendengar,
Episod diari ku kali ini,
Hanya luahan rasa syukur,
Atas nikmat pemberian kepada ku...

1 ulasan:

  1. Lindungi kesedihan dengan senyuman.. meskipun di hati penuh kedukaan.. kerana ketabahan menghadapi dugaan itu menunjukkan kita mempunyai iman..^_^

    BalasPadam