Rabu, 28 Disember 2011

Coret-Coret

Assalamu'alaikum..

Lama tak update blog.. Masih adakah pembaca yang ingin membaca blog Miftahul ni?? Sunyi terasa tatkala ini..terdetik pula untuk mengisi masa yang ada dengan coretan sekadar luahan seorang insan yang bernama "akhwat".. 
Senja mula melabuhkan tirainya. Indah sungguh aturan ciptaan-Nya, betapa seri warna senja itu mengusik jiwa dan menggamit kalbu. Aku cuba untuk mewarnai kanvas hati ini dengan biasan warna-warna senja itu. Namun, aku tak mampu! Wajah tampak keruh bagai menyimpan seribu satu persoalan yang tiada jawapan. Aku mendongak ke kaki langit, menafsir bicara hati. Mengharapkan secebis memori yang indah bagi mengubat kesedihan yang di alami.. Jiwa membungkam, merobek segala-gala kedamaian di hati. Fikiran terumbang ambing ibarat kapal tanpa nakhoda.
Ketika itulah mudahnya air mata ini jatuh. Lemahnya aku!.  Setiap detik seakan  menjerat diri sendiri. Lara di rasai seakan mengerti bak senja yang bakal menutupi tirai cahaya. Menanti sang malam bakal bertandang.

Kadang-kadang,
Bila ujian tidak menjengah,
Kita lupa untuk memohon..~
Kadang-kadang,
Bila kehidupan tidak diuji,
Kita lupa untuk meminta.
Lantaran itu,
Hati terasa kosong.
Bukan kerana ujian yang terasa berat,
Tapi jarak dan hubungan denganNYA yang tanpa sedar semakin jauh..~
Dalam senang,
Kita lupa,
Untuk terus meminta,
Semoga Allah lancarkan urusan kita,
Semoga Allah bantu kita lalui hari2 seterusnya.
Lupa diri..
Terasa diri mampu menjalani hari,
Tanpa perlu memohon padaNYA..~
Mungkin kerana itu,
Hati terasa kosong,
Walau hidup terasa senang,
Kerana sejujurnya,
Kita sudah semakin jauh dariNYA..~

Ya Allah, perbaikilah agamaku untukku yang mana ia merupakan penjaga perkaraku. Perbaikilah duniaku yang di dalamnya terdapat kehidupanku. Perbaikilah akhiratku untukku yang di dalamnya terdapat tempat kembaliku. Jadikanlah hidupku sebagai tambahan untukku dalam setiap kebaikan, serta jadikanlah matiku sebagai istirehat untukku dari segala keburukan.” (HR Muslim 4897)

[Imtihan bakal bertandang, doakan diri ini mampu dapat natijah imtihan yang lebih baik dari sebelum-sebelumnya]....Amin..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan