Rabu, 4 Mei 2011

Buat Insan Yang Di uji


Ya Allah, Dunia yang Engkau hamparkan ini indah tetapi durinya sering menusuk. Nikmat yang Kau berikan takkan dapat untukku hitung. Tetapi Ya Allah, HambaMu ini sering alpa dan lena dengan buaian mimpi yang tiada kesudahan. Ya Allah, ujian yang Engkau berikan kadangkala terasa amat memeritkan. Berbekalkan kesabaran dan keimanan hambaMu ini yang terkadang nipis, senipis kulit bawang membuatkan sukar bagi hambaMu untuk menongkah arus cabaran ini Ya Allah. Jika ujian ini yang telah Engkau berikan padaku, Bantulah hambaMu ini Ya Allah agar hambaMu ini tidak tersasar dari jalanMu. Tarbiahlah jiwa ini agar sentiasa syukur dengan ujianMu Ya Allah.

Buat insan-insan yang di uji, bersabarlah wahai sahabat. Sesungguhnya Allah bersama-sama dngan hambaNya yang bersabar. Percayalah, simpulkan dalam hati bahawa Allah sentiasa mendengar segala tangisan dan kesedihanmu. Ingatlah ujian ini bukanlah satu penyiksaan akan tetapi hakikat bahawa kita adalah insan yang terpilih. Insan yang layak menerima rahmat dan keredhaanNya, sekiranya kita sentiasa bersabar dan redha dengan segalanya. Firman Allah dalam surah Al- Baqarah ayat 214:

" Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya : Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada Agama Allah)."

Terimalah takdir yang telah ditetapkan Allah untukmu wahai insan. Terimalah dengan hati yang terbuka, berlapang dadalah kamu dengan segala ketentuanNya kerana pasti ada kemanisan di sebalik kepahitan yang engkau rasai. Wahai insan yang di uji, jangan sesekali kau menyesali atas apa yang menimpa dirimu, jangan sesekali engkau merasa keseorangan apabila dikau di uji. Sesungguhnya Allah senantiasa bersama kita. Setiap derita yang engkau lalui itu sering diiringi rahmat ujianNya, maka bersabarlah dan tabahlah. Firman Allah dalam surah Al-Furqan ayat 20 :

" Dan Kami tidak mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad) melainkan orang-orang yang tentu makan minum dan berjalan di pasar-pasar, dan Kami jadikan sebahagian dari kamu dengan ujian dan cubaan bagi sebahagian yang lain, supaya ternyata adakah kamu dapat bersabar (menghadapi ujian itu)? Dan (ingatlah) adalah Tuhanmu sentiasa Melihat (akan keadaan makhluk-makhlukNya)."

Untuk insan yang diuji, sedang ramai teman-temanmu yang lalai di uji dengan kesenangan dan kekayaan mereka, tetapi engkau diuji dengan derita dan kesengsaraan. Sedarlah engkau adalah insan terpilih, engkaulah yang bertuah dan beruntung, kerana  ujian yang diberikanNya membuatkan Engkau semakin dekat denganNya. Bersyukurlah, bersyukurlah, bersyukurlah wahai insan yang dikasihi Allah.

Insan yang mencari RedhaNya,
Miftahul Karmila.

3 ulasan:

  1. noryanti zainuddin5 Mei 2011 pada 2:54 PTG

    Hurm betul setiap dugaan yg menimpa kter pasti ada hikmahnya..malah akan mendekatkan diri kter dgn Allah SWT..Doa bertemankan sabar dan tawakkal..apa yg menimpa kter pasti ada lagi yg lebih besar dugaan hdpnya berbanding kter..

    BalasPadam
  2. Semoga kita akan berada lebih dekat Dengan-NYA..AMin YA Rabbal Alamin...

    BalasPadam
  3. "Harta yang paling menguntungkan ialah SABAR.

    Teman yang paling akrab adalah AMAL.

    Pengawal peribadi yang paling waspada adalah DIAM.

    Bahasa yang paling manis ialah SENYUM.

    Dan ibadah yang paling indah tentunya KHUSYUK."

    BalasPadam