Selasa, 4 Jun 2013

Wahai Pemilik Hati yang Patah

Untuk yang sedang bersedih...

Lakukanlah amalan kerana Allah..Agar peluhmu tidak sia-sia..Jangan kau hentikan amalmu kerana banjir air mata kecewa yang menghalang jalanmu. Sesungguhnya Allah tidak pernah luput hitungnya. DIA akan meninggikan setiap hamba yang jatuh dan bangun menyempurnakan pengabdian Kepada-Nya.

Wahai jiwa yang sedang layu...

Panjangkanlah sujudmu dimalam-malam sunyi, agar kau tahu bahawa keindahan tetap bersemayam dihati orang-orang yang mendapat cinta illahi. Dan menangislah sepuasnya. Ketika itu hanya ada dirimu dan DIA. Adu saja segala keresahanmu. Kerana hanya DIA yang memiliki jawapannya.

Wahai jiwa yang di rundung gelisah...

Jangan pernah engkau berhenti mendengarnya bertutur. Walau ceritanya merobek-robek harapan yang sedang kau tumbuhkan. Kadangkala manusia tidak mengenal dirinya sendiri, bukan?? Dengarlah nasihat orang-orang bijak. Tentang seseorang yang sedang mencari kebahagiannya. Kebahagiaan hanya akan diperoleh dengan pengorbanan.

Untukmu yang sedang terluka...

Jangan pernah kau hentikan lantunan ayat-ayat cinta. Sekalipun suaramu tenggelam tertelan riuhdesakan air mata. Kerana kau takkan tahu siapa yang akan terubat dengan lantunanmu. Maka teruskanlah nyanyian sucimu.

Wahai pemilik hati yang patah...

"Yang engkau sayang selalu sahaja menerbitkan kesedihan hatimu...Percayalah bahawa cinta dapat ditumbuhkan dimana sahaja. Jika hati di umpamakan pintu, adakala kesilapan berlaku tanpa disedari. Kita terketuk pintu yang salah. Namun, InsyaAllah, kau akan menemukan pintumu. Pintalah kepada Dia yang menebarkan cinta.

Sahabatku yang dicintai,

Hidup ini umpama pentas permainan sandiwara. suatu permainan yang memerlukan kita bersungguh-sungguh. Maka tiada guna berlama-lama dalam berduka. Duka yang bertahun hanya akan membuatmu buta akan kebahagian yang disajikan Allah kepadamu. Duka yang engkau genggam akan membawa mu jauh dari erti rasa bersyukur.

-Sumber : akuislam




Tiada ulasan:

Catat Ulasan